Nog maar één week!!! - Reisverslag uit Prinsenbeek, Nederland van Moniek Roovers - WaarBenJij.nu Nog maar één week!!! - Reisverslag uit Prinsenbeek, Nederland van Moniek Roovers - WaarBenJij.nu

Nog maar één week!!!

Blijf op de hoogte en volg Moniek

30 Oktober 2014 | Nederland, Prinsenbeek

Over precies één week zit ik in het vliegtuig en wordt de landing in gezet voor onze tweede overstap van onze reis in Johannesburg. De eindbestemming Kaapstad komt dichterbij, ‘s middags zal ik daar rond 3 uur landen en daar zal ik tot eind januari wonen.

Maar waarom ga ik eigenlijk naar Kaapstad? En wat ga ik daar nou eigenlijk doen?
En met wie ga ik dit avontuur beleven? Dat zal ik eens aan jullie uitleggen.

Voor mijn opleiding ergotherapie volg ik momenteel de minor Beyond Borders. Deze minor is gericht op het verkleinen van gezondheidsverschillen tussen het westen en de rest van de wereld. Afgelopen kwartaal hebben we veel theorie gehad en ons project voorbereid en vanaf volgende week gaan we het project dus ter plaatse uitvoeren. Alle projectgroepen vertrekken komende weken naar verschillende locaties zoals Ambon in Indonesië, Curaçao, Zanzibar, Kaapverdië etc. en wij gaan naar Zuid-Afrika!!!

Daar gaan we onderzoek doen voor de non-profitorganisatie Health Promoters South Africa Trust. Dit is een organisatie die in de townships van Kaapstad workshops aanbied met basisinformatie over gezondheid en hygiëne om ziektes te voorkomen. Dit doen zij omdat er door onvoldoende kennis over ziekte en hygiëne duizenden mensen per jaar overlijden aan een ziektebeeld dat voorkomen kan worden met simpelweg kennis. De workshops worden gegeven door lokale bevolking die zijn opgeleid tot Health Promoter.
De workshops zijn echter tot op heden niet geëvalueerd en dat is waar wij voor gaan zorgen. In samenwerking met de Health Promoters zullen wij een werkboek opstellen en deels implementeren voor het evalueren van de workshops. Zodat met het resultaat de kwaliteit van de workshops kan worden gewaarborgd en aan investeerders het effect van de Health Promotors aangetoond kan worden.

Zoals jullie misschien al gemerkt hebben praat ik in de wij-vorm. Dit komt omdat ik niet alleen ga maar met drie andere, gezellige meiden, namelijk Prisca, Kelly en Marlou. Samen vormen we een multidisciplinair team met twee studenten van de opleiding ergotherapie (Marlou en ik) en twee studenten van de opleiding Logopedie. Ik zal een groepsfoto van ons toevoegen!
Afgelopen kwartaal heb ik deze meiden beter leren kennen en ik heb er heel veel zin in om met hen dit fantastische avontuur te gaan beleven. Aankomende woensdag 5 november zullen wij rond 4 uur in het vliegtuig stappen en hieraan beginnen.
Maar voor vertrek moeten we maandag eerst onze critical movie met een voldoende afronden en natuurlijk alle spullen inpakken.
Ben benieuwd of alles in mijn koffer gaat passen…

• 30 Oktober 2014 - 11:25

Eelia Janssen:

Moniek, geweldig goed doel;hopelijk kunnen ze met de uitkomsten van jullie evaluatie,goede hanteerbare aanvullingen toepassen op de gezondheid van de lokale bevolking. Jullie mogen al heel trots op jezelf zijn,om dit project daar uit te gaan werken. TOPPIE!!

• 30 Oktober 2014 - 11:27

Jose:

Hoi Moniek,
    Leuk hoor, ga je zeker volgen! Heel veel succes voor maandag eerst nog!
    groetjes Jose

• 30 Oktober 2014 - 23:43

Wilma Helder:

Heel veel succes met het project en ook veel plezier! Geniet van deze fantastische ervaring!!

• 31 Oktober 2014 - 07:43

Nienke Valbracht:

Heel erg veel reisplezier gewenst. T wordt een onvergetelijke ervaring. Ik ga je zeker volgen.

• 31 Oktober 2014 - 10:07

Inge Dalderup:

Gaaf Monique! Waanzinnig goeie reis en veel mooie avonturen toe gewenst, enne kom gezond weer terug! Veel liefs , inge