Al ruim 2 weken in Kaapstad! - Reisverslag uit Big Bay, Zuid-Afrika van Moniek Roovers - WaarBenJij.nu Al ruim 2 weken in Kaapstad! - Reisverslag uit Big Bay, Zuid-Afrika van Moniek Roovers - WaarBenJij.nu

Al ruim 2 weken in Kaapstad!

Blijf op de hoogte en volg Moniek

22 November 2014 | Zuid-Afrika, Big Bay

Het is inmiddels even geleden dat ik iets van met heb laten horen. Maar op zich vind ik dat een goed teken. Ik heb het enorm naar mijn zin hier in het zonnige Zuid-Afrika. Het is gezellig met de meiden, we genieten van het strand, de stad, het weer en van de ervaringen die we opdoen met ons project.

Afgelopen weken hebben we veel meegemaakt en veel gedaan voor het project dat we hier doen. Na de eerste meeting ging het project gelijk hard van start. Vorige week maandag en dinsdag de nodige voorbereidingen gepleegd voor de rest van de week. Die woensdag een presentatie gegeven aan de senior Health Promotors over de manier van evaluatie die zij zullen gaan gebruiken en om hun meningen over deze evaluatie te inventariseren. De donderdag en vrijdag bij workshops geobserveerd om een beeld te krijgen van de werkwijzen bij de workshops die geëvalueerd zullen worden. Donderdag werden we na de workshop door Andile (25jaar, werkzaam bij de Health Promotors en woont in Khayelitsha) meegenomen voor een tour door Khayelitsha, de grootste townshop van Kaapstad met z’n 5 miljoen inwoners. De plaatjes van de townships waren bij ons bekend door internet, maar als je er dan doorheen rijd, het van dichtbij ziet en vooral als je dan verhalen hoort van iemand uit dezelfde levensfase zorgt dit voor een besef over hoe blij we moeten zijn met alles wat we in Nederland maar ook in ons appartement in Big Bay hebben.
Afgelopen week hebben we het werkboek ontwikkeld wat de Health Promotors zullen gebruiken bij het implementeren van de evaluaties. Maandag eerst een afspraak met Elaine (doet o.a. veel rondom de academische dingen van de Health Promotors) om de opzet en verwachtingen door te spreken voor het werkboek. Die middag al aan de slag gegaan want moest donderdag eind van de middag al af zijn omdat we het vrijdag weer met Elaine zouden doorspreken. Nog een extra moeilijkheidsgraadje, alles in het Engels… Voor mij een erg goede les, al was het wel erg frustrerend omdat het nog niet lukt om alles zelf te vertalen. Het waren geen top dagen maar het werkboek was op tijd klaar om besproken te worden. Helaas is gisteren de afspraak niet doorgegaan, de feedback komt nu via de mail. Maandag zullen we de opzet bespreken met de Health Promotors, zodat we ook hun inbreng kunnen verwerken in het werkboek.

Maar naast hard werken om alles binnen de strak geplande datums af te krijgen genieten we natuurlijk ook van alles hier!
We gaan bijna dagelijks naar het strand om uit te waaien, te sporten of in de zon te liggen. Het sporten op het strand is echt heerlijk, hoe erg zijn buikspieroefeningen nou nog tijdens de zonsondergang?
Het eerste weekend zijn we naar Waterfront geweest een toeristische deel van Kaapstad met een groot winkelcentrum en gezellige terrasjes. Verder lekker rustig aan gedaan, alles in en om het appartement een beetje ontdekt.
Het tweede weekend hebben we zaterdag een conferentie voor vrouwen van de Hillsong gemeenschap bijgewoond, bijzondere ervaring. Zondag zijn we naar Hermanus gereden. Dit is dé plek om walvissen te spotten. Het is rechtstreeks z’n 2 uur rijden maar wij hebben de Beach Road genomen, duurt iets langer maar dan heb je ook wat! Een prachtige route met mooie uitzichten op de helder blauwe zee, hoge bergen en mooie landschappen.
Eenmaal aangekomen zagen we direct een aantal walvissen, wat een geluk. Echter is het vastleggen ervan nog niet goed gelukt. Binnenkort dus nog maar een poging wagen.
Dit weekend is alweer het derde weekend dat we hier zijn! Donderdag zijn we de stad in gegaan lekker cocktailtje op en tapashapjes gegeten. Gisteren weer lekker op het strand geweest en een filmavondje gehouden.
Vandaag een heerlijk warme dag en dus lekker verkleurd. Vanochtend zijn we naar een rommelmarkt in Milnerton geweest, hier lekker rondgelopen en aantal dingentjes gekocht. Daarna bij ons aan het strand heeerlijk gelunched en lekker op het strand gelegen.
Voor morgen nog geen spannende dingen op de planning maar wordt vast weer een lekker dagje!

Inmiddels gaat trouwens het rijden aan de linkerkant van de weg en in een auto met het stuur rechts bij ons allemaal goed. We rijden veel en om de beurt en zijn er dus redelijk snel aan gewend geraakt.

Tijd om af te ronden en nog even van de zon te gaan genieten!

• 22 November 2014 - 20:12

Wilma:

Leuk om te lezen moniek. Wat een ervaring. Heb, zoals je me kent, best wel vragen over jullie project. Maar dat vraag ik je wel een keer live. Geniet van al het mooie en ook van het bewust worden van onze luxe. Dat is misschien wel het mooiste. Tot een volgend leesmoment!

• 22 November 2014 - 22:07

Ruth:

Wat leuk om te lezen Moniek! Jullie zijn al hard aan de slag :) tof dat jullie walvissen hebben gespot! Groetjes aan de andere meiden. X vanaf Curacao

• 23 November 2014 - 00:32

Robin:

Moniek!
    Wat leuk om te lezen dat jullie druk bezig zijn en dat jullie het naar je zin hebben!
    Geniet er van en nog heel veel plezier!
    Groetjes uit het warme Curacao!

• 23 November 2014 - 07:45

Eelia:

Hoi hoi Moniek
    Wat een geweldig verslag,leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt. Maar het is ook hard werken daar voor jullie.
    Maar zoals je het al beschrijft; een hele ervaring, en beleving.
    Moniek, dank voor je verslag, ik kijk weer uit naar de volgende. Lieve groetjes xxx

• 23 November 2014 - 12:45

Bianca:

Hoi Moniek,
    Fijn te lezen dat het zo goed met je gaat! Houden zo, maar dat gaat vast lukken!
    Tot een volgend verslag.
    Groeten Bianca

• 24 November 2014 - 13:05

Anton Voermans:

Hoi Moniek,

Zojuist je foto's gezien en je reisverslag gelezen.
    Super
    Veel succes met je stage.

Gr
    Anton

• 25 November 2014 - 15:31

Betty Lauwen:

Hoi Moniek
    Wat leuk om te lezen volgens mij geniet je volop
    Er komen veel indrukken op je af
    Het is echt een heel ander leven als bij ons zoals ik lees
    Ja dan hebben we het toch maar goed hier
    Nou meid geniet verder en ik volg je graag
    Lieve groet Betty

• 30 November 2014 - 13:45

Joke Dalderup:

Ha Moniek, gezellig lezen die verhalen op deze site. En .. wat een kans om eens in dit mooie land (hoor ik alsmaar van anderen, zelf nooit geweest) een beetje mee te leven. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat.
    Werk ze, groet
    Joke