Wat een top leventje hier! - Reisverslag uit Big Bay, Zuid-Afrika van Moniek Roovers - WaarBenJij.nu Wat een top leventje hier! - Reisverslag uit Big Bay, Zuid-Afrika van Moniek Roovers - WaarBenJij.nu

Wat een top leventje hier!

Blijf op de hoogte en volg Moniek

15 December 2014 | Zuid-Afrika, Big Bay

En zo zijn er alweer twee weken voorbij gevlogen! Sinds mijn vorige verslag hebben we weer veel gedaan!

Vorige week vrijdag (5dec) hadden we een drukke dag. 5 december is in Nederland een dag waar naar uitgekeken wordt wegens sinterklaas, maar hier in Zuid-Afrika is het ook een belangrijke dag, namelijk de overlijdensdatum van Nelson Mandela, voordat we aan onze tweede training begonnen om 09.57 eerst 3 minuten stilte gehouden om deze belangrijke man voor Zuid-Afrika te herdenken.
Vervolgens de tweede training over de manual gegeven. Een succesvolle training waar de Health Promoters naar eigen zeggen veel van hebben geleerd. De taalbarrière blijft maar door elkaar te helpen wordt dit altijd weer opgelost!
De tweede training afgesloten en de vakantie ingeluid met een gezellig lunch. We hadden een quiche en een Nederlandse appeltaart gebakken en anderen hadden ook lekkere hapjes meegebracht. Erg gezellig!
’s Avonds hebben wij met z’n vieren sinterklaas gevierd, met echte pepernoten, zelfgebakken koekjes en leuke cadeautjes die we voor elkaar hadden gehaald!
’s Middags heeft mamakopo (werkzaam bij de Health Promoters, een top vrouw!) ons ook nog meegenomen naar een sportcentrum in Langa(township). In de vakantie organiseert mamakopo hier een holiday program zodat dat kinderen bezig zijn en geen gekke dingen thuis of op straat gaan doen. Ze vind het belangrijk dat wij kinderen zien, hun verhalen horen en zo meer meekrijgen van het leven in de townships hier.
Afgelopen week zijn wij dinsdag, donderdag, vrijdag en vandaag in dit centrum aan het werk gegaan om mamakopo te helpen met de activiteiten voor de kinderen. We leren de kinderen kennen en hun ons, spelen spelletjes met ze, zorgen dat de voetbalpotjes goed verlopen en geven ze de knuffels die ze thuis niet krijgen. De leeftijden variëren van 2 tot 15 jaar. Mamakopo heeft ons uitgelegd dat veel van de kinderen beschadigd zijn, door (seksueel) misbruik, ouders met een drank probleem etc.. Dit is terug te zien in het gedrag van deze kinderen, ze vragen op verschillende manier om je aandacht, tonen met non-verbaal gedrag wat ze thuis meemaken en hun gezichten spreken soms ook boekdelen. Soms slaan ze je uit het niets, pakken ze je stevig vast voor een knuffel, vragen om opgetild te worden en met ze te spelen of worden opvallend stil.
Niet niks, de dagen dat we in het centrum zijn kosten dan ook veel energie! Maar geven ook indirect energie, de kids lachen veel en genieten van de aandacht die ze krijgen van ons. We zijn blij dat we deze ervaring mee kunnen nemen in onze tijd hier!

Naast het geven van de training, het verdere werk aan het project en het werk in het centrum hebben we afgelopen ook weer veel leuke dingen gedaan!
- Gezellig lunchen in Observatory, een studentenwijk in Kaapstad.
- Aantal surflessen genomen bij ons op het strand.
- Het uitgaansleven in Longstreet verkend met de meiden uit Utrecht en Karlijn.
- Dieren gespot in West Coast National Park en hier ook op een prachtig strand gelegen.
- Tafelberg beklommen, pfoe.. Maar wat een prachtig uitzicht!
- Vetkoek gegeten met mamakopo in Langa, een soort oliebol maar dan groter en een iets knapperige buitenkant. Oliebol is lastig te onthouden voor haar dus ze noemt het Ibola, oeps.
- Sight seeingtour bus door Kaapstap, hier uitgestapt voor het museum van de apartheid en geluncht op Green Market Square.
- Deelgenomen aan de Big Bay Park run van 5 km met Prisca.
- Picknicken op de Signal Hill met zonsondergang
- Cocktails drinken op de boulevard.
- Vlees eten van de braai bij Mzoli’s, hier kun je je eigen vlees uitzoeken en het gelijk laten braaien, na z’n twee uur wachten tussen de Afrikanen die volop aan het drinken en dansen zijn, kun je tussen alle gezelligheid dit vlees opeten.
- Festival of lights in Cape Town, alle kerstlichtjes werden gisteren in de stad aangezet, kwamen heel veel verschillende soorten mensen op af, was een groot podium met optredens, vuurwerk. Leuk om mee te maken.
- Tot slot sporten Prisca en ik nog fanatiek, heerlijke ontspanning!

Morgenavond komen papa, mama, Bart en Robert aan in Kaapstad en zullen samen twee heerlijke weken vakantie houden. Veel leuke dingen doen, hen alles hier laten zien en volop genieten!

Oh ja, jullie kunnen ons ook nog via andere wegen volgens:
Volg de facebookpagina van de Health Promoters, hierop zijn de werkzaamheden van de Health Promoters te volgen waaronder dus ook die van ons.
Ook houden wij een blog bij voor OOG VOOR AFRIKA, deze zijn te vinden in onderstaande link!

• 15 December 2014 - 21:37

Wilma:

Hoi Moniek,

Leuk je verhalen te lezen! Fijne weken met je ouders en Bart en Robert!

Groetjes

• 15 December 2014 - 21:49

Inge:

Hai Monique, wat heerlijk om te lezen dan je het zo naar je zin hebt, je bent lekker druk en maakt wel gave dingen mee. Geniet van alles en zeker ook van het weerzien van Robert en the family . Veel liefs, inge

• 16 December 2014 - 11:35

Brigitte:

Hoi Moniek,

Heel veel plezier in de komende twee weken. Geniet er maar van !!
    Hier ook nog heel even en dan kerstvakantie :). Ook lekker twee weken vrij.
    Liefs Brigitte

• 16 December 2014 - 15:43

Eelia:

Hoi Moniek
    Wat heb je het geweldig daar :) wel druk, maar een bijzondere tijd. Fijn dat je visite gaat komen. Hopelijk gaan jullie met z'n allen een fantastische tijd tegemoet! Alvast "warme kerstdagen" gewenst! Veel lieve groetjes! Eelia.
    ojaa....veel groetjes ook van Eline v. Donselaar(ergo therapeut)